fredag 6. april 2012

Madeira, en drøm for en skrøpelig kropp?

Dagens innlegg skal være en liten anbefaling av et reisemål som jeg har hatt god erfaring med, og som jeg tror vil være noe som passer for andre med ME.



I fjor sommer dro jeg og min samboer til Madeira for en ukes ferie. Vi visste ikke så mye om Madeira fra før, unntatt at hetvinen Madeira kommer fra denne øya og at en av mine kollegaer sa at det var masse pensjonister som reiste dit. Han mente dette ikke var det rette reisemålet for meg , da Funchal ikke er ett typisk feriemål for ungdom. Når jeg fikk denne informasjonen ble jeg overlykkelig, fordi jeg ønsket meg ro og fred fra festing og annen støy.



Vi reiste til Madeira i august måned. Det er den varmeste månen på Madeira, med 25 grader i skyggen. Den «kaldeste»temperaturen man kan oppleve i løpet av året på Madeira er på 19 grader. Temperaturen passer meg ypperlig, da min kroppstemperatur er ganske ustabil og hodepinen forverres av for store temperatur svingninger. Høysesongen på Madeira er fra oktober til april, og i denne perioden er det mange fra Skandinavia som inntar øya. På sommeren er det Portugiserne fra fastlandet som drar på ferie til Madeira. I sommersesongen er det bare ett fly i uken som har avgang fra Gardemoen. Det betyr få nordmenn , noe jeg også synes er greit da jeg liker å bli kjent med andre nasjonaliteter.


Vi reiste med et reiseselskap som heter Solia. De har billige pakketurer hvor man kan velge hvilket hotell man ønsker ut i fra hvor mye penger man kan/ønsker å bruke på en ferie. Det finnes alt fra standard hotell til fem stjernes hotell. Dette er ett reisemål hvor man kan få oppleve luksus uten å tømme lommeboken helt. Solia har en grei avtale hvor man kan huke av ved bestillingen så man kan få inkludert buss til og fra flyplassen, mat ombord i flyet, utflukter/omvisninger i by og mark.


 





Hotellet vi bodde på hadde ett flott bassengområde med mulighet til å ligge i nærheten av bassenget, på gressplenen eller under palmene. Man blir med andre ord ikke liggende oppå hverandre. Å ligge under en parasoll med en deilig bris som kommer sakte forbi er noe man bare kan drømme om i Norge i disse dager.


De har også bygget opp ett fint gangfelt langs sjøkanten hvor man kan nyte en gå tur i solnedgangen. Utenfor hotellene er det nydelig beplantet med grønt arealer og fantastiske blomsterbed. Man skulle ikke tro at man var i ”syden”med tanke på at det er så grønt over alt.


 



Menneskene på øya er utrolig høflige og imøtekommende. Man føler seg litt beæret over å møte så hyggelige mennesker.


Som jeg har fortalt i et tidligere innlegg, tåler jeg verken gluten eller laktose. På Madeira kunne jeg spise det meste av maten, uten å bli syk . Jeg koste meg med deilig toast ved bassengkanten hver dag. En større glede enn å kunne spise hva man vil for en uke eller to skal man lete lenge etter.




Vi likte så godt det Madeira hadde å tilby, at med forbehold om at helsen min strekker til, kunne vi tenkt oss å dra tilbake til sommeren. Da skulle vi bestilt oss en to ukers ferie, slik at jeg skal få bedre mulighet til å slappe av etter de dagene hvor vi har vært aktive.


Hvis dette virket som et spennede reisemål og du vil vite mer, legg igjen en kommentar så svarer jeg gjerne.


Hilsen Maria

2 kommentarer:

  1. Madeira frister veldig men vi er ikke friske nok til å klare reisen. Vi har vært på Kanariøyene og Mallorca før jeg ble syk så vi vet hvordan det er der. Mallorca hadde foresten mye fint å by på. Hvis/når formen blir så bra at vi klarer å reise tror jeg en stille ferie på Madeira står høyt på lista. Enda høyere på lista står et permanent feriehus! :-)

    SvarSlett
  2. Det er en lang reise ja, så er viktig å vite at man er i form for en slik tur. Fryktelig kjedelig å bli liggende hele ferien, når man endelig har fått tatt seg en tur til sydeligere strøk.
    Mine foreldre kjøpte seg et feriehus (leilighet) i fjor vår. Den trives de godt i. Godt å ha et kjent sted å kunne reise tilbake til:)

    SvarSlett