mandag 2. april 2012

Good food / Bad food?

I dagens innlegg ønsker jeg å skrive litt om mat og matlyst.

Periodevis har jeg slitt både med dårlig matlyst og ikke de aller beste matvanene. Jeg mener å huske at det startet rundt den tiden hvor jeg ble syk. Det å spise god mat har vel aldri vært et stort problem for meg, da jeg er veldig glad i mat. Men etter at magen slo seg vrang og først takket nei til mel produkter og nå i senere tid blir helt fra seg hvis jeg får i meg melkeprodukter, har det å lage seg et måltid blitt en kamp. Hva er det som er godt som er laget uten gluten og laktose egentlig?

Når jeg ser tilbake til den tiden jeg for første gang hadde flyttet hjemmefra og bodde alene på hybel, ser jeg at det ble det ganske store omveltninger i mine matvaner. Jeg sto opp midt på dagen, jobbet og så kom jeg hjem rundt midtnatt og puttet i meg noe kjapt. Jeg skal ærlig innrømme at handleposene fra den nærmeste kiwibutikken ofte inneholdte en flaske Pepsi max, en pizza Grandiosa eller en pakke med Fjordland. Jeg tålte selvfølgelig ikke denne maten, men matbutikkene hadde et alt for dårlig utvalg av glutenfrie produkter og det de hadde var ikke innbydende nok for meg.


Nå i senere tid har det blitt et større utvalg, men magen min har også begynt å reagere mer og mer på de glutenfrie produktene. Jeg blir ikke like dårlig som om jeg hadde spist vanlig pasta, men jeg blir oppblåst og ser høygravid ut. Det samme gjelder hvis jeg spiser potet eller ris. Så fant jeg meg i den situasjonen hvor jeg måtte takke nei til den maten jeg likte best.



I tillegg til at magen ikke tåler mat har også matlyst dalt sakte men sikkert. Når man blir dårlig av det minste inntak av gluten og laktose, må man begynne å lage ting fra bunnen av. Det å bo alene og skal lage all mat fra scratch er ikke særlig motiverende. Det fører da til at man heller hopper over noen måltider og innbiller kroppen om at den ikke er sulten. «Jeg klarer fint å vente til middag for jeg er jo ikke særlig sulten enda.» Det ble en dårlig uvane. En uvane jeg har hatt inntil ganske nylig.

For to uker siden begynte jeg med lavkarbo. Det å bla i kokebøker å se at jeg faktisk kan spise små mini pannekaker med frisk bær som frokost gjorde at matlysten vendte tilbake. Pannekaker er jo en av mine favoritter fra barndommen som jeg ikke har kunne spist med god samvittighet på mange år. Jeg merker også at magen er blitt riktig så fornøyd med mitt endrede kosthold. Den står ikke ut som en ballong til en hver tid. Jeg kan faktisk ha en relativt tilsittende topp, uten å se gravid ut. Er det virkelig mulig tenker jeg.


Jeg har faktisk klart å gå ned tre kilo på disse to ukene og vekta fortsetter å gå ned. Jeg har prøvd å gå ned før men da har jeg gått ned noen kilo og så opp igjen det samme. Det gjør meg utrolig lykkelig. Mitt første del mål er å gå ned fem kilo og når jeg har klart dette er min belønning å kjøpe meg en ipad. Jeg har lagt av penger til den og kunne kjøpt meg en for lengst, men for meg er det lettere å nå utfordrende mål, hvis jeg har noe å glede meg med etter det målet er nådd. To kilo til i minus, og jeg sitter med en ipad og blogger.


Ha en riktig god natt!


Hilsen Maria

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar