tirsdag 3. april 2012

Be your own inspiration!


Dagens innlegg skal handle om å sette seg mål. Disse målene kan være for noe man ønsker å mestre i dag, innen en uke eller om ett år. Det viktigste er å ikke sette seg for store mål. Målet må være realistisk og mulig å gjennomføre, uten at det går utover liv eller helse.


Det er alltid lurt å ha en liten «gulrot» å jobbe mot. En liten belønning for at man har nådd det målet man har satt seg.


Jeg har et mål om å gå ned ti kilo. Å gå ned ti kilo uten å kunne trene er hardere enn om man kunne brukt fysisk aktivitet i tillegg til å legge om kostholdet. Mitt første mål er å komme ned fem kilo. Når jeg har klart å gå ned fem kilo venter det en ipad på andre siden av mållinjen. Jeg har allerede klart tre kilo og er veldig motivert for å klare de siste to.

Min motivasjon for mine neste fem kilo er en sydentur jeg og min kjære skal ha til sommeren. Jeg ønsker å føle meg komfortabel i bikini igjen. Jeg kan ikke huske sist jeg følte meg komfortabel ved å vise kroppen min. Så det er noe jeg ser veldig fram til.

Selv om man er langvarig syk, er det viktig med rutiner. Derfor har jeg satt meg som mål å stå opp før klokken elleve på hverdager og prøve å få unna litt husarbeid når formen tillater det. Belønning for det kan være en kopp god te og en kose kveld eller god mat og film med min kjære.

Små mål man mestrer, gjør det lettere å holde motivasjonen. Som jeg tidligere har nevnt, kan det være lurt å føre dagbok/logg, slik at man har noe å se tilbake på de dagene man føler at man ikke har framgang.


Så da er det bare å sette seg godt tilrette og skrive opp målene du ønsker å oppnå. Det er like viktig å ha en plan på hvordan du skal mestre det for at man skal klare å gjennomføre målet.


Her er ett forslag på hvordan jeg skriver min liste:
  1. Først må jeg finne ett mål jeg ønsker å oppnå. Dette skriver jeg ned.
  2. Så skriver jeg ned noen tanker på hvordan skal jeg nå dette målet. Hvilke vaner/holdninger må jeg endre på for å nå målstreken.
  3. Jeg bestemmer en ting som belønning når jeg har nådd målstreken. Det er alltid mer motiverende å ha en «gulrot» å se fram til.
  4. Det kan da være lurt å føre en dagbok gjennom prosessens gang. Slik mister man ikke synet av målstreken og det minsker sjansen for å miste motivasjonen underveis.
  5. Når jeg endelig har nådd målstreken føler jeg gleden ved mestring, og det er mye lettere å sette seg nye mål, når man måtte ha behov for det.

Jeg håper mine erfaringer kan være til hjelp for andre som sliter med motivasjon, i forhold til å gjøre små eller store endringer i livet sitt.


Hvis du har noen erfaring som funker bra for deg del det gjerne med meg.

Håper dere har en fin påske!

Hilsen Maria

2 kommentarer:

  1. Hei Maria :) Fin blogg du har. Har nettopp fått iPad i "belønning" her i huset :) Fordi sønnen min og jeg kom oss gjennom den enorme tilbakebetalingen som kom etter utredning på sykehus i januar. Stor glede da postmannen kom med den på døren onsdag før påske :) Ellers setter jeg meg mål om å utsette ting som utsettes kan, at jeg skal ha gode dager - som selvfølgelig er en belønning i seg selv :) - og andre småting. Lykke til med å nå målene dine og fortsatt god påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Takk for at du har tatt turen innom bloggen min. Gratulerer så masse :) Da har dere virkelig fortjent en god belønning og hva er vel bedre enn en iPad for litt surfing og kanskje litt blogging?
      Jeg syns du har satt deg noen fine mål. Vi kvinner er ikke alltid så flinke til å prioritere oss selv, og da er det godt at man faktisk kan være bevisst på å gjøre det som blir best for en selv. Lykke til med dine mål og ha en riktig god påske!

      Hilsen Maria

      Slett