torsdag 29. mars 2012

Every new day is another chance to change your life.

Dagen i dag er et eksempel på de dagene jeg ikke føler for å dele så mye med de rundt meg - om hvordan jeg egentlig har det.


Jeg våknet med store smerter og følte at jeg bare klarte å åpne øynene halvveis. Det er som bare halvparten av meg er til stede, mens den andre halvdelen svever rundt i en egen bobble. Når jeg har en slik dag så tenker jeg konstant. Ikke nødvendigvis på noe spesielt, men tankene flyter rundt og jeg har problemer med å konsentrere meg om noe spesifikt. Det er på sånne dager jeg ikke er den første som tar opp telefonen eller den første til å starte en samtale. Hadde sykdommen fått bestemme over disse dagene hadde den bestemt at jeg skulle stengt meg inne på soverommet med lyset slukket, øyemaske over øynene og et par verneklokker på ørene. Bare sovet døgnet rundt og isolert meg for alt og alle. Men nå er det ikke sykdommen som får bestemme over alt på slike dager. Den bestemmer bare over det jeg ikke klarer å kontrollere som for eksempel at tankene flyr vilt rundt når jeg er alene hjemme. Den får ikke stengt meg inne på soverommet, og kuet meg å bli liggende der inne i mørket. Det nekter jeg!



Jeg prøver å bruke disse dagene til å få nye inntrykk. Mye tid går bort til å slappe av i sofaen med tv-serier. Jeg klarer å fokusere på serien i små perioder, og tar pauser innimellom hvor jeg prøver å tenke på drømmer for framtiden. Av og til virker de veldig fjerne. Som om de er uoppnåelige, fordi jeg ikke vet når jeg blir frisk igjen, men jeg vet hvor viktig det er å være positiv, derfor holder jeg meg fast ved noe positivt i livet.


Årsaken til at jeg er så ”kjørt” i dag, er nok at jeg brukt for mye energi i går. Jeg overdrev nok litt i forhold til min kvote for daglig fysisk aktivitet, og da får man gjerne en baksmell dagen der på. Men det var en utrolig fin dag. Jeg fikk endelig fikset meg litt på håret og møtt en venninne jeg alt for sjeldent får truffet. Da har jeg i vertfall fått bekreftet det jeg lenge har tenkt, at jeg ikke burde gjøre to ting på en dag. Det er viktig å se lærdommen man får gjennom å feile. Selv om dagen i dag ikke er en av de beste, så lærte jeg noe av situasjonen. Nå er det bare å komme seg igjennom dagen i dag og våkne opp til en ny dag i morgen.



Man kan vel trygt si at formen i dag, er litt som været her. Veldig skiftende.


Nå skal jeg slappe av med en ny episode av serien jeg kobler av med, før jeg prøver å få laget meg litt middag. I dag står fløtestuede grønnsaker med kylling filet på menyen. Sitter godt i magen og fantastisk på smak.


Håper dere har en fin ettermiddag!


Hilsen Maria

2 kommentarer:

  1. Kjenner meg veldig i gjen:) Stå på:)
    ME syk sidne 2006

    SvarSlett